Irkursk & Mongoliet

2012-04-21 @ 17:28:09
Det har hunnit hända en heldel sen sist. Lämnat Ryssland, varit i Mongoliet och åkt till Kina. Att lämna ryssland vår lite skönt, ganska otrevligt folk i sig men ett valdigt intressant land. Redan pa stationen hor jag svenska röster, anna och emilie. Två trevliga tjejer från Stockholm visade sig ganska snabbt att jag skulle dela cell (kupe) med dom. Denna gangen tog resan bara 33 timmar ;) gränsen mellan Ryssland-Mongoliet var en mardrom! Först stannade taget sa till alla att ga ut. I tre timmar satt vi dar i vantan på passkontroll, hjulbyte och smuggelkontroll. När vi lämnat i från oss passen tog det yttligare två timmar att fa allt gjort, tror vi satt dar i sex timmar.. och taget var galet varmt, höll pa att fa anfall. Sen akte vi ÄNTLIGEN vidare till Mongoliet och val dar fick vi vanta 2-3 timmar till. Roligare resa har jag haft, fast sallskapet var valdigt fint :) Väl framme i mongoland mots jag av min gudie utanfor taget som forde mig till min utflykt och overnattning. Skulle bo i ett normad tält. Stort indiantalt typ med, kamin och sangar. På stallet bodde dar även tre svenskar från Fagersta, Katja, David och Paulin. Visade sig att vi skulle hanga ihop ett tag da vi skulle bo på samma hostel natten efter och sen dela cell på taget. Som tur var så va dom super kul att umgas med :) utflykten vi gjorde va att åka till en nationalpark, kolla pa en sten som va lik en skoldpadda (svamp i mina ogon), vandra till ett tempel, få visdomsord, hälsa på en normadfamilj (ursprungsbefolkningen) och roligaat av allt rida pa en hast. Där holl dock inte David med mig som hade fatt en olydig sak. De va valdigt sega efter vintern och passade mig utmarkt då jag kände mig lite skakis i borjan. Väl tbx i tältet blev det kortspel och senare pa natten stjärnskadning. Ätt sova i taltet var en upplevelse i sig, forst kunde jag inte somna for bastun som uppkom när kaminen tändes, sen vaknade jag fem pa morgonen av att jag hakade tänder... sen blev det in till ulaan bataar. För mycket folk/bilar pa för liten yta. Efter att ha varit i ryssland som är väldigt rent, for att vara stora stader, kom detta som en chock. Plus denna standiga pamminnelse om ficktjuvar. Vi gick till ett yempel och sen museum innan vi dackade pa hostellet för en power nap. Kvällen at vi mongolisk bbq, plockade ihop vad man ville ha och sen stektes det tsm med kryddor/sås av eget val. Trevligt slut i mongoland!

Kommentarer

Postat av: mamma

Jag längtar efter dig jättemycket.

2012-04-23 @ 13:21:58

Postat av: Ylva

Skönt att du hittat kul folk att hänga med :) Saknar dig. Skönt att höra din röst idag

2012-04-23 @ 22:42:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback